söndag 25 mars 2012

Spaning - alla dessa rabatter

Tog en sväng förbi Åhlens City i helgen, behövde handla skor. Varuhusets entré var fullproppad med folk, där stod Maria Montazami och kramade om sina fans framför en kamera. Jag pressade mig snabbt förbi folkhopen och tog rulltrappan till barnskoavdelningen. Där var en lite nervig stämning. Massor av föräldrar som sprang runt och jagade säsongens utrustning till sina telningar, familjer som tittade på skor tillsammans med barnen, blodsockernivån var låg hos många, många var de föräldrar som hade ett tillkämpat lugn.

Expediten på barnskoavdelningen lufsade lugnt omkring och hjälpte de som frågade. Vad skönt med en lugn människa!!! :) Hittar till sist det jag ska ha och går för att betala. I kassan frågar expediten om jag har Åhlenskort. Nej, säger jag. Ok, säger hon och tar betalt. När jag sedan kryssar ut från varuhuset får jag se alla de skyltar som säkert alla andra sett när de gått IN i varuhuset "medlemserbjudande: handla för 500 kr och få 100kr". Naturligtvis blir jag irriterad. Varför frågade expediten inte mig om jag ville bli medlem? Jag har ännu inte hunnit ut, så jag grabbar tag i närmsta expedit och berättar om mitt problem. Lugnt löser hon det och jag går ut från Åhlens med ett presentkort i plånboken.

Nu till min spaning: rabatterna och presentkorten butikerna delar ut ökar!!! Det är alltid rabatt på saker. När det är löning, när det är nära löning, när barnbidraget ska komma, när det precis kommit. Ska det kanske t o m bli riktig rea INNAN jul? Konkurserna ökar i detaljhandeln. Hur kommer det sluta? Hur mycket rabatt kan man få? Jag menar med detta inte att konkurserna beror på rabatterna utan att butikerna är beredda att göra mer och mer för att få oss som kunder och att rabatterna är en del av det, är rabattens återkomst den nya marknadsföringstrenden?

Innebär rabatterna att butikerna tjänar mindre? Nej, det betyder förmodligen att det ordinarie priset sätts högre. Sedan sänks det gradvis för att till sist sluta i "halva priset på reapriset". Så att vi kunder ska få fyndupplevelsen, den är alltså tydligt riggad från marknadsförarnas sida. Men tänk så kul det är när man fyndar!!! ;)

1 kommentar:

Lisa Rubbetoft sa...

Älskar gratisshopping. Brukar samla på mig lite presentkort och bonuscheckar och sånt och sen tar jag en vända på gränby och "gratisshoppar". Det gör gott för själen ;)

Kram

/Lisa